DOPRAVA VČERA, DNES A ZAJTRA

BICYKLE
Za vynálezcu bicykla sa považuje Karl Friedrich Drais von Sauerbronn. Po ňom prvý bicykel dostal meno drezina. Bolo to v roku 1817. Drezina bola z dreva a mala kormidlo. Aby sa dalo na nej voziť, musel sa človek striedavo odrážať od zeme. Sedelo sa na nej
nepohodlne a nemala brzdy.
Jej maximálna rýchlosť
bola 15 km/h. Obľúbili si ju mladí, starí, ženy aj muži.
V roku 1861 uzrel svetlo sveta aj prvý pedál a Pierre Michaux zostrojil
velociped. Tento bol rýchlejší ako drezina . Keďže nemal duše, ľudia boli na ňom vytrasení a preto dostal aj posmešné meno "kostitras".
Neskôr vznikol tzv. vysoký bicykel. Bol oveľa rýchlejší ako velociped, len jeho ovládanie bolo komplikovanejšie.
Stačil malý kamienok a bicyklista bol na zemi. Keďže ženy nosili dlhé sukne, tento bicykel nebol vôbec vhodný pre ne.
Preto, v roku 1885 konštruktéri William Sutton a John Starley vymysleli nízky a bezpečný bicykel, ktorý poznáme aj dnes.
Postupne sa bicykle zdokonaľovali, ľudia vymýšľali.

AUTÁ
Ľudia odjakživa vymýšľali ako si spríjemniť život. Preto vynašli koleso, ktoré využívali na kočoch, bričkách. Prvé boli ťahané divými somármi, neskôr koňmi.
Prvé vozidlá boli poháňané parou. V roku 1769 francúzsky vojak Nicolas Cugnot zostrojil parný voz na ťahanie kanóna. Pohyboval sa približne rýchlosťou 5 km/h a musel každých 10 minút zastaviť, aby sa vyrobila nová para.
Prvé auto na parný pohon dostal meno "la marquise". Dosahovalo rýchlosť na tú dobu až 60 km/h. V roku 1859 autá začali jazdiť na palivo-uhoľný plyn. Ľudia sa sťažovali na hluk a smrad.
V tom istom období sa v USA začal vyrábať benzín, ktorý sa začal používať aj do automobilov. Prvé autá boli vyrábané ručne a boli dosť drahé. Preto si ich mohli dovoliť iba bohatý ľudia. V roku 1902 mladý Američan Henry Ford začal konštruovať cenovo dostupné autá, aby si ich mohla kúpiť každá rodina.
Autá sa čím ďalej zdokonaľovali...Budúcnosť ľudia vidia v solárnej energii, ktorá zároveň chráni životné prostredie.

VLAKY
Prvé vlaky boli ťahané ľuďmi alebo koňmi. Neskôr ich nahradil parný rušeň vyrobený vo Veľkej Británii v roku 1815. Parné rušne boli neskôr nahradené motorovými vlakmi (môžem vidieť na trati N. Zámky - Zl. Moravce). V 20 storočí sa začali používať elektrické rušne, ktoré môžeme vidieť na dráhach aj dnes.
Vlak budúcnosti - rýchlovlaky - Pendolíno. Prvé bolo vyrobené v Taliansku. Dosahuje rýchlosť 230 - 300 km/h. Dnes ich môžeme vidieť v Taliansku, Portugalsku, Španielsku, Fínsku, V. Británii....

 

LIETADLÁ
Ľudia chceli lietať odjakživa. Pozorovali vtáky a pokúšali sa spájať vtáčie perá do veľkých krídel, s ktorými chceli lietať. Avšak toto sa nikdy nepodarilo. V 12. Storočí p. Roger navrhol, aby sa medenné gule naplnili ohňom. Avšak ani tieto nevzlietli. V roku 1783 bratia Montgolfierovci použili lietajúci balón s posádkou. Bol z papiera a naplnený vodíkom. Podarilo sa vzlietnuť, ale iba pár metrov. Keďže bol vodík výbušný, veľakrát balóny zhoreli, začali sa balóny plniť horúcim vzduchom. Keďže lietali kam ich vietor zavial, ľudia vymysleli vzducholode, ktoré sa dali riadiť. V roku 1852 Henri Giffard vytvoril prvú fungujúcu vzducholoď z hliníka, ktorá bola vybavená ľahkým parným strojom a motorom, ktorý poháňal vrtuľu. Neskôr boli vzducholode poháňané elektromotorom..spaľovacím motorom.
V roku 1903 sa v USA objavilo prvé lietadlo, ktoré bolo vybavené vlastným motorom, pretože parné a benzínové motory boli príliš ťažké.